WELL logo
Well Communications

Merkstrategie Claessens Canvas verovert hart van kunstenaars

Claessens Canvas: niet zomaar een doek

Grootmeesters als Picasso, Mondriaan, Pollock, Raveel en Magritte gebruikten de doeken van Claessens Canvas. En toch heb je er misschien nooit van gehoord. De klanten bleken in elk geval onvoldoende op de hoogte over de kwaliteiten en de rijke geschiedenis van de producten. Nochtans produceert het bedrijf al meer dan honderd jaar hoogwaardige schilderdoeken in Waregem, nog steeds volgens hetzelfde productieproces. WELL kreeg de opdracht om de eindklant, in dit geval de kunstenaar, te bereiken en enthousiasmeren.

 

Real canvas for real artists

Wie is Claessens Canvas? Wie zijn de klanten en hoe kunnen we hen bereiken? Daar kwamen we achter met de company map, buyer persona en de customer journey Daarna konden we de strategie verder uitwerken. In 2021 hadden we drie grote ambities: premium dealers selecteren, de merkbekendheid vergroten en de kunstenaars bereiken. 

Met de baseline ‘Real canvas for real artists’ vestigden we meer aandacht op de doeken van Claessens Canvas. Met onze Point Of Sales campagne wilden we in de winkels duidelijk maken aan de kunstenaars dat ze niet zomaar een doek vast hadden. We stuurden een feestpakket naar de dealers op en deden aan shelf management: door een bezoek aan de dealer konden we nagaan of alle tools voldoende geïntegreerd waren.

Virtueel museum als laagdrempelig conversiepunt

De grootste uitdaging was een relatie met de eindklant opbouwen. Dat deden we met het virtueel museum Myclaessens.com waarin kunstenaars hun werk tussen de grootmeesters konden plaatsen. Een uniek conversiepunt om, zonder commercieel oogpunt en dus op een ongedwongen manier, klanten te bereiken.

Claessens in het buitenland

Succesvolle campagnes krijgen buitenlands vervolg

De acties sloegen bijzonder goed aan in België en Nederland. De dealerpagina’s kregen bijna duizend bezoekers. Ook de virtuele galerij deed het bijzonder goed: meer dan 250 kunstenaars deelden hun schilderijen op de website Myclaessens.com.

Nadat we de campagne succesvol uitgerold hebben voor België en Nederland, volgen Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. Om vinger aan de pols te houden en mee te denken met de klant, plannen we maandelijkse meetings in. Zo kunnen we evalueren, bijsturen en snel op nieuwe trends en ontwikkelingen inspelen.

Ook een strategisch plan nodig om je ambities waar te maken?

Boek een gratis inspiratiesessie